The document «Security of Nuclear and Other Radioactive Material in Transport» (IAEA Nuclear Security Series No. 46-T) provides detailed guidance for States to implement and maintain a nuclear security regime during the transport of nuclear and radioactive materials. Below is a clearer summary:
Objective:
Ensure protection against unauthorized removal and sabotage of nuclear and radioactive materials during transport by offering practical guidance based on international standards.
Scope:
- Transport security: Includes physical protection and measures against sabotage.
- Exclusions: Does not address the recovery of lost or stolen materials or radiological emergencies, which are covered in other IAEA publications.
- Safety-security interfaces: Considers transport safety regulations and international standards such as SSR-6.
Structure of the Document:
- Material Categorization: Classification based on risk levels and security requirements.
- Transport Regulation: Roles and responsibilities of state authorities in developing security regulations.
- Security System Design: Steps to plan, assess, and optimize secure transport systems.
- Security Measures: Operational protocols for conveyances, escorts, and control centers, including communication and personnel training.
- Security Plans: Creation, approval, and evaluation of transport-specific security plans.
- Maintaining Security: Guidelines for compliance with international legal instruments and managing safety-security interfaces.
Context:
- Based on recommendations from INFCIRC/225 (physical protection of nuclear materials) and other international frameworks.
- Complements the UN Model Regulations for dangerous goods transport.
This comprehensive approach promotes the application of consistent standards, which, although not legally binding, are widely accepted as global references. The document also emphasizes the importance of international cooperation and continuous regulatory updates based on practical experience.
El documento «Security of Nuclear and Other Radioactive Material in Transport» (IAEA Nuclear Security Series No. 46-T) ofrece directrices detalladas para que los Estados implementen y mantengan un régimen de seguridad nuclear durante el transporte de materiales nucleares y radiactivos. A continuación, un resumen más claro:
Objetivo:
Garantizar la protección contra el robo no autorizado y sabotaje de materiales nucleares y radiactivos durante su transporte, proporcionando orientaciones prácticas basadas en normativas internacionales.
Alcance:
- Seguridad durante el transporte: Incluye protección física y medidas contra el sabotaje.
- Exclusiones: No aborda la recuperación de materiales perdidos o robados ni las emergencias radiológicas, que se tratan en otras publicaciones de la IAEA.
- Interfaces con la seguridad nuclear: Considera las normativas de seguridad del transporte y los estándares internacionales como SSR-6.
Estructura del documento:
- Categoría de materiales: Clasificación según su riesgo y necesidades de seguridad.
- Regulación del transporte: Roles y responsabilidades de las autoridades estatales para desarrollar normativas de seguridad.
- Diseño de sistemas de seguridad: Pasos para planificar, evaluar y optimizar sistemas de transporte seguro.
- Medidas de seguridad: Protocolos operativos para convoyes, escoltas y centros de control, incluyendo comunicación y formación del personal.
- Planes de seguridad: Creación, aprobación y evaluación de planes específicos para cada transporte.
- Mantenimiento de la seguridad: Directrices para cumplir con instrumentos legales internacionales y gestionar interfaces de seguridad y protección.
Contexto:
- Se basa en las recomendaciones del INFCIRC/225 (protección física de materiales nucleares) y otras normativas internacionales.
- Complementa los Model Regulations de la ONU para mercancías peligrosas.
Este enfoque integral fomenta la aplicación de normas consistentes, no vinculantes legalmente, pero ampliamente aceptadas como referencia global. El documento también subraya la importancia de la cooperación internacional y la actualización continua de las normativas basándose en experiencias prácticas.